Från monopol till konkurrensutsatt marknad

Idag var jag på ytterligare en jobbintervju. Denna gång på Apoteket. Tillbaka till rötterna, på sätt och vis, eftersom de söker en ansvarig till egenvårdsavdelningen, vilket ligger nära min bakgrund i hälsokostbranschen.

Jag kan verkligen tänka mig att trivas där. Det Apoteket har som fördel mot de nya konkurrenterna är en välutvecklad organisation. Nackdelen är att många levt under ett monopol, där det handlade mer om rådgivning än om försäljning. Lite grann som Systembolaget fortfarande har det.

Jag har jobbat i nästan 9 år i ett bolag som fick uppleva hur det är att omvandlas från en monopolverksamhet med myndighetsliknande status till att bli konkurrensutsatt på alla fronter och så småningom utvecklade nya verksamhetsgrenar för att överleva.

Naturens lagar, där den bäst anpassade överlever, kan direkt appliceras på företagen. Från fyrkantiga askar med ytterst sparsamma dekorationer har man nu gått över till sortiment med färgglada förpackningar som passar i vilken hälsokostbutik eller vilket parfymeri som helst. Det som fortfarande är ett starkt säljargument för Apoteket är en plattform av seriositet och pålitlighet, som även förmedlas i deras reklamkampanjer.
När jag var i hälsokostbranschen kunde jag känna mig splittrad. Med en vårdutbildning baserad på modern vetenskapsteori ville jag se att det jag sålde hade en dokumenterad effekt. Inte av något obskyrt ”hudinstitut i Schweiz”, utan genom ett flertal repeterbara dubbelblinda placebostudier. ”Syntetiskt” för mig var inte synonymt med ”skadligt”, utan snarare ”välkontrollerat”. Det var nästan som att man skulle ogilla Apoteket om man sålde hälsokost – som om de var motpoler.

Redan då visste jag bättre än så, men det var få i den branschen som hade min naturvetenskapliga bakgrund och gränsen mellan hälsokost och ”new age” var ibland flytande.

Nu kan jag bara vänta och hoppas att jag får möjligheten att utveckla det moderna Apoteket vidare i linje med den marknadsanpassning som redan har påbörjats. En förutsättning för denna anpassning tror jag är att ta in medarbetare från andra branscher än Apotekets egen.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *