Den fiktiva godheten

Överallt i reklamen idag möts vi av förtroendeingivande leenden, vänliga ögon och omtänksamma röster.

Tänk så mycket bättre ditt liv blir om du tar lånet just hos vår bank. Eller hur fantastiskt du kommer att må med din nya klädstil.

Det jag har lärt mig efter 15 år i försäljnings- och kundserviceyrken är att det är känslor och upplevelser som säljer. De behöver inte vara äkta, bara det låter lockande. Och ju mer lockande, desto mer brukar det svida på sista raden i kalkylen.

Jag känner stor sorg över vad folk hittar på för att tjäna pengar på andras drömmar om ett ”bättre” liv. Ett sådant liv som målas upp i stor stil på reklampelare. Någonstans måste det vända och skapas utrymme för genuin kundservice igen.

Jag tror att jag har hittat vägen dit: Engagemang, empati och lyhördhet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *