NetOnNet – gråimportören som inte håller löften!

Det kan inte ha undgått någon i min bekantskapskrets att jag gillar elektronik.

I fredags, för en dryg vecka sedan, var jag inne på NetOnNet för att köpa den TV som jag trodde att jag ville ha. Jag hade sett samma modell för 4000 kronor mer på El-Giganten, eller åtminstone verkade det så. En bokstav i slutet av modellbeteckningen kan betyda mer än du tror!!!

Glad och nöjd tog jag och en vän hem den 55 tum stora LED-TV:n LG 55LM670S. Jag installerade den och började vandra runt i menyerna. Hmmm. Det gick inte att välja Sverige som land. Hmmm igen: Det fanns inte de appar som SMART-TV brukar ha, som Viaplay, SF Anytime, TV4Play, m.m.

Sökningen på internet började. Jodå, det rörde sig om en gråimport. Visserligen stod det på NetOnNet’s hemsida att det var en ”europeisk modell” och att det var engelsk bruksanvisning. Sist jag kollade låg Sverige i Europa, så jag tänkte inte mer på det då. Nu visade det sig även betyda att TV:n inte klarade att ta emot HD-signaler från den inbyggda CA-modulen (för programkort från ComHem och Boxer). Den som köper en 55-tums TV vill oftast se HDTV!

Med denna vetskap i bagaget åkte jag en vecka senare (den 10 augusti, på min 40-årsdag) tillbaka till NetOnNet och ville utnyttja öppet köp, som de har i 14 dagar. Jag berättade min historia, samt att jag inte längre hade kvar kartongen. Normalt gjordes ett avdrag på 250-300 kronor för saknad kartong, sa killen i kundtjänstdisken, men han skulle göra en anteckning i systemet att jag fick lämna tillbaka TV:n kostnadsfritt.

Glad i hågen och en smula lättad åkte jag iväg till El-Giganten och tittade på liknande apparater. Ett demo-ex fanns av ”storebrodern” till min TV, LG LM760T, som jag kunde få för 19000 kronor istället för 21000. Jag slog till och de packade in den i plast.

Jag körde hem den och använde sedan den plasten för att slå in returexemplaret till NetOnNet.

Den här gången stod det annan personal i kundservicedisken. Jag hänvisade till samtalet som jag haft förut och sa att det fanns en anteckning i deras system. Det gjorde det, men där stod bara att jag skulle få lämna tillbaka den utan kartong – inte kostnadsfritt! Egentligen tar de 10 % av priset för saknad kartong (1600 kronor i mitt fall!), men var ”snälla” och tog bara 700 kronor denna gång.

Ett löfte är inte ett löfte på NetOnNet

Jag har lärt mig: Lita inte på NetOnNet. De utelämnar viktig information på sin hemsida, som att vissa av deras produkter inte fungerar i Norden. Att utelämna är inte att ljuga, men fruktansvärt vilseledande.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *